Yusuf Blog News :
Home » , » Teori faktor kelangsingan

Teori faktor kelangsingan

Written By INSPIRASI on Tuesday, July 5, 2011 | 9:27 PM

ATLET pecut dari Jamaica, Usain Bolt membuat kejutan baru-baru ini apabila melahirkan keyakinan untuk memecahkan rekod dunia ciptaannya 9.69 saat dalam acara pecut 100 meter. Pemenang pingat emas Olimpik tiga kali itu kemudiannya yakin bukan mustahil baginya untuk mencatat 9.54 saat.
Keyakinan itu kemungkinan besar susulan daripada satu kajian terbaru yang didedahkankan Duke University Amerika Syarikat (AS) bahawa atlet pecut yang lebih tinggi, besar dan berat tetapi lebih langsing, mempunyai ciri-ciri pemecah rekod dunia.
Mungkin tidak masuk akal untuk mengatakan atlet yang lebih besar sebagai lebih pantas. Tetapi, Jordan Charles dari universiti berkenaan telah mengumpulkan maklumat mengenai tinggi, berat dan satu ukuran yang dipanggil `faktor kelangsingan’ daripada semua pemenang rekod dunia bagi acara pecut 100 meter larian dan renangan dari tahun 1900.
Charles mengguna pakai ‘teori pembinaan’ yang dipelajari daripada mentornya, Adrian Bejan, Profesor Kejuruteraan mekanikal di Duke.
Ia menunjukkan bagaimana objek bergerak berdasarkan persekitarannya.
BENARKAH lebih tinggi faktor kelangsingan seseorang lebih pantas dia boleh berlari?

Kajian tersebut dilaporkan dalam Journal of Experimental Biology.
Untuk tujuan lokomotif, seseorang manusia itu perlu mengatasi dua perkara iaitu graviti dan geseran. Pertama, atlet tersebut perlu mengangkat kakinya dari tanah atau memastikan dirinya berada di atas garis air tanpa tenggelam. Kedua, halangan udara yang mengehadkan kelajuan.
Maka, orang yang mempunyai tubuh yang lebih besar dan lebih kuat akan cemerlang dalam berdepan dengan graviti sementara faktor kelangsingan membantu masalah pergeseran udara.
Atlet yang boleh membina lebih banyak otot pada rangka aerodinamik turut mempunyai kelebihan.
Pada tahun 1929, Eddie Tolan yang mempunyai faktor kelangsingan 7.61 memecah rekod dunia acara 100 meter balapan dengan 10.4 saat. Apabila Bolt berlari dengan catatan masa 9.69 saat dalam acara yang sama pada Olimpik 2008, faktor kelangsingannya ialah 8.29 dan merupakan juara pecut paling tinggi dalam sejarah iaitu 1.96 meter.


==================================

Terima kasih untuk berkenan membaca isi blog ini, semoga dapat memberikan manfaat yang berarti bagi perkembangan dunia pendidikan kita. Atas segala kekurangannya saya menyampaikan permohonan maaf dan berkenan kiranya untuk meninggalkan komentar atas isi artikel ini. Salam Hormat untuk semuanya
Share this article :

0 comments:

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. INSPIRASI - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website
Proudly powered by Blogger